donderdag 13 april 2017

Stoppen met roken - zo kan het ook

In mijn huidige staat (denken in overdrive) ben ik erg gefixeerd op roken. Ik heb het zelf ook langetijd, tot aan kettingroken toe, gedaan. Meerdere keren gestopt, maar sinds de meest recente keer stoppen (inmiddels ruim 5 jaar geleden) heb ik het nooit meer echt gemist.
Misschien ben je op deze pagina terechtgekomen omdat ik je de vraag heb gesteld of je ooit overweegt te stoppen en heb ik gezegd dat ik zou kunnen helpen. Geen vaste methode, ieder mens is anders en geen garanties, want die kan niemand geven.
Ik kan delen hoe het mij is gelukt, ik kan helpen afleiding te vinden of een nieuwe gewoonte vinden om de gewoonte van het roken mee te vervangen. Het vermogen om te stoppen zit het in verdragen en afleiden. Durf jezelf uit te dagen, is het roken nu echt zo belangrijk, of is het stoppen wel echt wat je wil. Wat zijn alternatieven voor je, kun je deze sigaret wegleggen voor een later moment en eerst dat klusje doen dat je al de hele dag uitstelt?
De eye-opener voor mij was dat niet roken veel rustiger is en je veel meer aandacht en focus kan geven voor de dingen die er toe doen. Een sigaret opsteken met het idee dat het even een momentje rust is, was voor mij een mooie manier van mezelf om de tuin leiden. Ik had een Iquit-app die uitrekende hoe lang je gestopt bent (dat begint dan echt in seconden, minuten, uren, dagen , etc), op basis van hoeveel je rookte kreeg je te zien hoeveel sigaretten je niet had gerookt (wordt ook al snel een indrukwekkend aantal), hoeveel geld je had bespaard (best veel, maar dat verdwijnt vaak toch snel naar andere dingen en was voor mij de minst indrukwekkende satistiek) en tot slot hoeveel tijd je niet had besteed aan roken. Dat was al snel indrukwekkend veel tijd.
Uiteindelijk is het natuurlijk gezonder, dus het idee is dat je er langer door leeft, maar door niet te roken kun je er ook directe tijdswinst mee boeken en niet pas aan het eind vd rit. Zou je willen stoppen, of zelfs al minderen, deel het hier en ontvang vrijblijvende support.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten