maandag 12 september 2016

Hoe gaat dat dan?

Leuk idee een stichting oprichten en leuk idee "Zo kan het ook". Maar hoe gaat dat dan? Dat is een vraag die ik me ook steeds aan het stellen ben, want ik merk wel dat er interesse is in het concept en dat het her en der leuke reacties oproept, maar het is ook heel buitenaards en daarmee misschien wel eng. En loop ik niet te hard van stapel, denk ik wel aan m'n herstel?
Allemaal vragen waar ik niet direct een antwoord op heb, maar dat maakt niet uit, want ... zo kan het ook. De basis van het idee is dat het niet gaat om prestatie, dat het geen stress op kan of mag leveren en dat alles goed is, zo lang het niet over eigen grenzen of die van anderen heen gaat.

Waarom een stichting? Dat is voor zover ik het nu kan overzien en advies over heb gekregen, een middel waarin kosten en baten geregeld kunnen worden. Waarin ik anderen en zelfs mezelf in loondienst zou kunnen nemen. Iets waar ik dus een verdienmodel onder kan hangen. En iets dat ideëel kan zijn, zonder winstoogmerk.

Wat ik voor me zie is een hele grote puzzel, met heel veel stukjes en een bewegend plaatje. Kern zijn mensen, die elk hun eigen kwaliteiten hebben. Ik richt me vooral op mensen die in de 24/7 prestatiemaatschappij een label hebben gekregen als "ziek", "afgekeurd" of "arbeidsongeschikt". Ik weet uit eigen ervaring wat zo'n label met je kan doen en hoe bezijden de waarheid het is. Iedereen is mens en heeft kwaliteiten, die niet in geld zijn uit te drukken, die niet in markt tegen elkaar zijn af te wegen of op te bieden. Er zijn ook mensen die wel floreren in zo'n systeem, zo kan het ook. Dat laat ik graag intact, ik zie daar namelijk een tak waar geld zit en waar vraag is naar tijd en verdiencapaciteit.
Stel dat ik een andere tak kan maken waarin mensen verzameld zijn die los van elkaar bijvoorbeeld niet passen in een full time job, maar met elkaar een enorm mooie of belangrijke dienst kunnen leveren. laat mij dan lekker de puzzelaar zijn die vraag en aanbod op elkaar aansluit en zorgt dat geld en tijd op de plek terecht komen waar het nodig is.

Het gaat jaren puzzelen kosten om dit verder uit te werken, maar het mooie is dat elk klein onderdeel nu al kan starten. gewoon door hier eens over na te denken en kleine dingetjes te doen die mensen zich mens laten voelen. Zo kan het ook.

Wat ik ga doen is heel veel lijstjes maken. lijstjes met ideeën, lijstjes met kwaliteiten, lijstjes met wensen, lijstjes met kosten, lijstjes met baten. En net als in een doos met duizend puzzelstukjes eerst maar eens op zoek naar wat kantstukjes, kleine stukjes sorteren en vast aan elkaar passen, tussendoor wat anders doen, hulp vragen bij het uitzoeken en plezier beleven aan het in elkaar leggen van de puzzel.

Dit is mijn idee, iedereen is welkom om mee te puzzelen. Ook nieuwe puzzels zijn welkom, gooi gewoon je stukjes in de bak!

En denk je wat een raar verhaal, maar heb je wel een euro liggen die over is. Gewoon geld is ook welkom. Nog heel even wachten tot de stichting een rekeningnr heeft, maar dat vindt z'n weg wel.

En stuur eens een kaartje! Wil je er eentje van mij krijgen (misschien wel een zelf getekende) mail me je adres en snail mail komt binnenkort naar je toe!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten